21 November 2011

0
Komen

frust! 5 kali di 'reject' :(

DK sedih dan frust sangat! sampai hati dia buat DK macam ni. apa salah DK ha? kenapa dia nak pertikaikan niat DK yang suci ni. yang dulu pun macam ni. semua sama je. semua tak memahami jiwa DK, hati DK! DK rela berkorban untuk kebahagiaan orang. tapi, dia tak terima DK. dia tolak DK. DK tak dapat nak terima kenyataan ni. DK terluka sangat - sangat. hati DK bagaikan dicarik - carik, dihiris - hiris dengan pisau.

yang pertama dulu, dia tak terima DK sebab DK bawah umur katanya. DK terpaksa rela menerima luahan yang bakal meranap hati DK. DK pasrah dengan pilihan yang diberikan kepada DK. DK rela menanti pada yang sudi.

yang kedua kalinya, DK yakin sangat yang DK akan lepas sebab DK dah cukup umur. setelah DK berjaya menjalani berapa rintangan untuk ditabalkan menjadi calon, tapi akhirnya DK tewas kerana tidak lulus untuk meraih hatinya. Hb DK low masa tu yakni 10.5. DK frust sekali lagi.

kali ketiga DK tewas lagi seterusnya yang keempat kalinya. agaknya DK memang ditakdirkan untuk tewas selamanya. DK period masa tu. memang DK ditolak mentah - mentah oleh si dia. DK sakit hati sangat masa tu lalu pergi membawa diri.

kali kelima, DK membawa harapan yang besar dan sangat tinggi. berharap sangat bahawa impian DK dapat ditunaikan. DK berharap sangat hatinya terbuka buat DK. DK bersiap sedia pada hari semalam untuk meluahkan segala dendam dan rindu kepadanya. tapi, akhirnya DK di reject jugak. Hb DK low yakni 11.1. sangat cantik nombor itu ya!

dari dulu lagi DK bercita - cita untuk menderma darah. tapi, semuanya di reject. pe lah salah DK. Dah lah darah DK ni berharga. O. Sapela tak nak darah O kan. tapi, disebabkan Hb DK selalu rendah impian DK tak tercapai sampailah sekarang. huhuhu

tapi, kepada sesiapa yang cukup syarat : berumur 17 tahun ke atas. tidak mempunyai penyakit bawaan darah seperti HIV, tidak period masa hari menderma, berat badan 45kg keatas dan Hb adalah 12.5 ke atas anda amat - amat digalakkan untuk menderma darah di blood bank di mana - mana hospital yang berdekatan. ingatlah bahawa dengan menderma darah anda boleh menyelamatkan beribu - ribu nyawa (:

terima kasih daun keladi

15 November 2011

0
Komen

budak zaman sekarang perangai pelik!

budak zaman sekarang perangai pelik, orang pandang buruk, dia pandang semua cantik..

xpelik?!

nak tahu tak nape DK buat entry mcm ni??

entahlah, ada patut budak zaman sekarang cari mende macam ni. tak de keje kot!

sila klik untuk calci-yum

tak de keje an nak search mende2 macam ni. macam2 la.
terima kasih daun keladi

10 November 2011

0
Komen

tika dilanda gelisah

pernahkah anda merasa sedih?


marah?


kecewa?


apa yang anda buat?

menangis?

meraung?

menyalahkan takdir?

atau bagaimana?

cara mudah untuk merawat penyakit hati ini ialah....


berwuduk!

apabila air yang bersih lagi sejuk itu menyentuh muka dan anggota badan kita, maklumat penting akan dihantar lalu merangsang kawasan aktif biologi tubuh manusia menyebabkan hati yang marah, sedih, kecewa menjadi tenang, setenang - tenangnya air di kali. :)
terima kasih daun keladi

06 November 2011

3
Komen

kenapa baju nurse tak macam ni??


kerjaya nurse memang satu kerjaya yang dipandang mulia.. tapi kadang - kadang DK terpikir, kenapa baju uniforn nurse perlu ketat - ketat dan mengikut bentuk badan?? kenapa tak macam kat atas tuyh jep?? kadang - kadang DK susah nak terima cara pemakaian uniform nurse ni. tapi ada yang bagi alasan, susah kalau pakai baju macam ni. susah nak buat prosedur. okeyh, yang tu DK boleh terima. tapi, salah ke kalau dalam ward kami labuhkan lengan kami. salah? bila buat prosedur barulah kami sinsing. salah ke?? tak perlu la sampai nak tayangkan lengan sepanjang masa.. DK akui, mang selama ni DK sinsing lengan DK tak kira masa samada kat dalam ward atau di luar ward. cuma, ada segelintir kawan DK yang malu untuk sinsing lengan mereka sebab mereka bukan saja - saja malu. mereka jaga aurat mereka. so, mintalah sebagai manusia yang prihatin, hormatilah pegangan orang yang macam kawan DK. mereka melakukan perkara yang benar. bukan yang salah.
baju nurse yang sebenar. 

terima kasih daun keladi

0
Komen

review buku : membongkar misteri dajjal


fitnah dajjal adalah fitnah terbesar, terakhir dan terdahsyat di dalam sejarah manusia : itulah pesanan rasulullah s.a.w :
"semenjak adam diciptakan sampai berdirinya kiamat tiada hal yang lebih besar dari fitnah dajjal" (riwayat muslim)
sungguh. bila DK baca buku ni DK terfikir, adakah iman kita cukup kukuh untuk menghadapi fitnah dajjal?? memang pada masa ni, kita cakap kita mampu untuk menghadapinya. tapi, kita tak pernah terfikir lagi sejauh mana kita akan diduga.. adakah apa yang bakal kita hadapi tu berat??

buku ini telah membongkar segala keajaiban dunia mempunyai kaitan dengan dajjal seperti piramid dan kaum mayan yang selalu disebut. buku ini membuka mata kita dan mengajak kita berfikir jauh berkaitan dengan dajjal. bagaimana epik - epik dalam sastera inggeris dan china mempunyai kaitan dengan dajjal. membuka mata bagaimana lagu - lagu yang kita dendangkan selama ini mempunyai kaitan dengan dajjal. memuja - muja dajjal. bagaimana fahaman liberalism, atheis mempunyai kaitan dengan dajjal.

semoga anda dapat manfaat daripada buku ini. banyak info dan maklumat yang kita boleh perolehi. yang pastinya, kita perlu memantap lagi akidah kita untuk menghadapi fiinah dajjal. insyaAllah..
terima kasih daun keladi

01 November 2011

0
Komen

perang pemikiran : merdekakah kita?

hai, semua! kali ni DK nak buat sambungan dari kisah ini PULA.. sebelum tu DK nak tanya korang. Korang tahu tak kita tengah di jajah?

hah! dijajah? DK ni mengarut la. mana ada kita dijajah. kita merdeka sekarang ni. 31 OGOS 1957. tarikh keramat tu! takkan DK tak tahu kowt.

tu DK tahu la! masalahnya, korang tak sedar sekarang ni korang dijajah! bukan dijajah dari segi fizikal. tapi, dijajah dari segi mental. dijajah dengan cara halus. korang tak nampak pun. yang korang pikir sekarang ni seronok je. betul tak?

kalo dah seronok tu maksudnya merdeka la DK. DK yang tak paham dan tak pandai nak menilai erti kebebasan. apalah DK ni.

okeyh! sekarang ni DK nak tanya korang. korang rasa merdeka sangat la ada boyfriend or gilrfriend? pegang - pegang tangan. gi date dan jalan - jalan dua2.

la, nama pun BF and GF. suka hati la ktorang nak buat pe. DK jeles la sebab DK tak de BF an.

ala. DK tak de masa nak jeles ngan semua tu. korang rasa merdeka la bila da kapel buat perkara yang tak senonoh. mula - mula pegang tangan, pastu cuba yang ringan - ringan, pastu, mula merayap sampai terlanjur. merdeka?

rilek la DK. tu pun nak kecoh - kecoh la. bukan orang tahu pun kita buat pe. kita buat sorok - sorok.

pastu, bila dah TERmengandung baru nak sedar. gugur anak secara haram. buang anak yang tak berdosa, dibiar kesejukan, mati. korang tak rasa ke korang membunuh! korang rasa MERDEKA la sekarang ni?

fikirkanlah. minda kita dijajah sekarang ni. siapa yang memulakan pejajahan minda ni?
" orang yahudi dan nasrani tidak akan senang kepada kamu hingga kamu mengikuti agama mereka. katakanlah " sesungguhnya petunjuk Allah itulah petunjuk (yang benar)" dan sesungguhnya jika kamu mengikuti kemahuan mereka setelah pengetahuan datang kepadamu, maka Allah tidak lagi menjadi pelindung dan penolong bagimu." surah Al - Baqarah :120.
yahudi dan nasrani!

apaka senjata diorang?
5S : SEKS, SMOKE, STUDY, SONG, SPORT.
5F : FOOD, FESYEN, FUN, FEMALE, FEST. 
nampak tak permainan dyorang?

SEKS : lihat, berapa ramai anak muda sekarang ni yang telah terjebak dalam kancah seks bebas pada hari ini.kanak - kanak di sekolah rendah sudah pu dah pandai melakukan perkara yang terkutuk macam ni. masyaAllah! semua ini kebanyakkannya berpunca daripada agenda dari pihak yahudi dan nasrani. Rasulullah bersabda :
"Umatku akan sentiasa baik selagi belum lahir anak zina di kalangan mereka. Jika anak zina sudah tersebar di kalangan mereka, maka aku bimbang Allah akan menimpakan azab-Nya kepada mereka."-Hadis riwayat Imam Ahmad 
kalo kita teliti hadis kat atas ni, tugas kita sebagai saudara sesama Islam wajib mengingatkan mereka yang melakukan maksiat serta membenci maksiat yang mereka lakukan. kadang - kadang kita pun kena lah jaga tepi kain orang lain. tak salah untuk kebaikan kan!

SMOKE : yang ni pun satu hal. huh, susah sangat nak sedarkan perokok yang bukan saja membunuh diri mereka sendiri, malah membunuh orang yang ada kan sekelilingnya. degil! DK pun dah naik muak tengok perangai perokok tegar ni. konon, dengan merokok tu korang rasa macho sangat la! eh, tolong3. busuk tahu tak! cadangan DK, sapa yang nak merokok tu pakai beg plastik dekat muka, sedutla sorang2. biar lemas pun tak pa. rokok HARAM dalam ISLAM. sebab korang yang sendiri cari penyakit. korang rosakkan apa yang Allah berikan kat korang. korang tak hargai apa yang anugerah yang Allah bagi!

STUDY: DK nak tanya korang. kalo, korang tengah study, tiba - tiba dengar azan. apa yang korang lebih utama kan? study or solat? mesti studykan. cara yang sepatutnya dan sebetulnya ialah dahulukan solat, barulah perkara duniawi :) moga hidup bertambah berkat.

SONG: lagu pun merupakan salah satu senjata dyorang. pelurunya penyanyi - penyanyi yang kononnya bersuara merdu laksana katak panggil hujan. kuang3. lagu pulak banyak genre. ada balada la, jiwang la, 'batu' pown ada. ada pulak yang terlebih memuja - muja penyanyi. nak tanya sikit. sape yang layak DIPUJA? penyanyi ke? penyanyi tu ke yang hidupkan korang? pikir la! tak cukup pulak dengan penyanyi yang berlambak sekarang ni, gi tambah lagi dengan penyanyi dari program realiti. sesungguhnya DK rasa nak muntah darah bila tengok perserta tak kira la dari AF ke mentor ke, mana - mana jela, menangis - nangis sampai berpeluk - peluk sebab tersingkir. penting ke semua tu?

SPORT: asal bab sukan jep, mesti ingat bola. al maklum la, bola sukan no. satu dunia. sampai ada orang sanggup lupa solat semata - mata nak tengok bola. bila da kalah, tak puas ati, main baling2 botol susu pulak. mang tak ada faedah langsung la! perangai semua tak matured! lebih teruk dari budak kecik. pastu mula darah sana, darah sini. kalo korang dop umah, sembahyang, tak da la kena terok sampai macam tu kan.

FOOD: arak. ramai dah anak muda sekarang yang berani teguk air setan tu. dekat tempat awam pulak tu. memang tak malu langsung budak sekarang buat dosa tanpa selindung. dyorang macam da rasa bangga hidup bergelumang dengan najis arak tu. Rasulullah bersabda:
Arak adalah ibu segala maksiat dan ianya adalah maksiat paling mengaibkan." (Kitab Sunan Ibnu Majah jilid 3, kitab memabukkan, Bab 30, Hadis no. 3371)
 dari Abu Malik Al - ays' ari katanya, rasulullah pernah  bersabda:
"Sesungguhnya akan ada segolongan manusia dari umatku yang akan meminum arak dan mereka menamakannya dengan nama yang lain. (Mereka meminum) sambil dialunkan dengan bunyi muzik atau suara para artis. Allah akan menenggelamkan mereka ke dalam bumi (dengan gempa) dan akan merubah mereka menjadi kera atau babi." (Riwayat Ibnu Majah (4020) dalam kitab al-Fitan, bab hukuman.)
FESYEN: fesyen pun da ada macam2 sekarang ni. tudung pun da entah pape. ada yang lilit macam sipu vavi pun ada. tutup kepala, tapi kain pulak terbelah. nampak cacat di situ. tapi, ada pulak yang cakap kalo tak ikut fesyen sekarang nampak kolot dan mundur. tapi Allah berfirman:
 “Katakanlah kepada wanita beriman: ‘Hendaklah mereka menahan pandangannya, dan memelihara kemaluannya, dan janganlah mereka menampakkan perhiasannya, kecuali yang biasa tampak pada dirinya. Dan hendaklah mereka pun menutup kain kudung (tudung) ke dadanya. Janganlah mereka menampakkan perhiasannya selain kepada suami mereka, atau ayah mereka, atau ayah suami mereka, atau anak-anak lelaki kandung mereka, atau anak-anak lelaki tiri mereka, atau saudara (adik-beradik) lelaki mereka, atau anak-anak lelaki saudara lelaki mereka, atau anak-anak lelaki saudara perempuan mereka, atau wanita-wanita Islam, atau budak-budak yang mereka miliki, atau pelayan lelakiyang tidaklagimemiliki hasrat seksual, atau anak-anak yang belum mengerti tentang aurat wanita.
(Surah An-Nur ayat 31)
kolotkah kita jika kita menurut perintah Allah??

FEMALE: ada lelaki yang menganggap perempuan seperti boneka dan barang permainan. banyak perempuan zaman kini berada di kelab - kelab malam bagi menghibur para lelaki. semuanya sebab duit. kalau nak duit sekalipun, carilah yang halal. bukan begini caranya. banyak lagi kerja yang halal dalm dunia ni bukan?

lihatlah sekarang ni, bertapa kita lalai dan leka dengan duniawi yang dicipta oleh pihak yahudi dan nasrani. kita sekarang seolah - olah dijari - jari mereka yang mereka gentel, adun, dan gaul kita sampai lumat. sampai kita tak sedar yang kita ni telah jadi bahan permainan diorang.MERDEKAKAH KITA?







terima kasih daun keladi

15 October 2011

0
Komen

perang pemikiran : senjata orang yahudi!


" orang yahudi dan nasrani tidak akan senang kepada kamu hingga kamu mengikuti agama mereka. katakanlah " sesungguhnya petunjuk Allah itulah petunjuk (yang benar)" dan sesungguhnya jika kamu mengikuti kemahuan mereka setelah pengetahuan datang kepadamu, maka Allah tidak lagi menjadi pelindung dan penolong bagimu." surah Al - Baqarah :120.
lihatlah ayat di atas. ia menggambarkan betapa yahudi dan nasrani tidak pernah menyenangi kaum kita : Islam selagi kita tidak tunduk kepada mereka. mereka telah mencuba pelbagai cara untuk menghapuskan umat Islam. di antaranya ialah peperangan senjata. tetapi, cara tersebut tidak pernah menggentarkan umat islam. malah, pegangan akidah dalam diri umat Islam semakin utuh.

Rasulullah dahulunya, pernah mengadakan perjanjian kedamaian Islam - Yahudi bagi mengurangkan ketegangan yang berlaku. antara isi yang terkandung, orang yahudi tidak boleh membunuh orang islam, dan orang islam tidak akan membunuh orang yahudi. akan tetapi, yahudi tidak pernah mengendahkan perjanjian tersebut. mereka tetap melakukan kekacauan terhadap orang islam.

pernah, ada kejadian dimana seorang wanita Islam pergi ke pasar dan membawa barang yang banyak. beliau berehat seketika di bawah sepohon pokok dan berhampiran dengan kilang besi. tiba - tiba,  datang sekumpulan yahudi mengerumuninya dan memaksa beliau membuka hijab ( tudung) yang dipakainya. tetapi, beliau menolak dengan sekerasnya. siapa la nak bukak kan. kalau DK orang paksa macam tu pun, tak nak bukak. lalu, datanglah tukang besi yakni kaum yahudi juga. dia, telah mengikat hujung tudung dan dan hujung kain yang dipakai oleh wanita Islam itu. jadi, korang tau apa yang jadi bila wanita Islam itu bangun?

keaiban wanita itu terserlah. kalau korang kena macam tu, apa perasaan korang? mesti malu kan. sanggup ke korang biarkan private korang terdedah? tak sanggupkan.

wanita Islam itu menjerit - jerit meminta pertolongan. akhirnya, datang seorang hamba Allah, lelaki beragama Islam membantu wanita tersebut. tetapi, mampukah lelaki itu mengalahkan sekumpulan lelaki yahudi itu? tidak mampu. lelaki itu kembali menghadap Illahi. peristiwa itu menyebabkan perjanjian damai Islam - Yahudi tersebut terbatal.

lihatlah betapa kaum Yahudi tidak pernah menepati janji! dan mereka mencari jalan bagi melemahkan umat Islam. akhirnya, mereka telah temui satu faktor yang menyebabkan orang Islam berpegang teguh pada agama mereka : iman. jika iman kita kuat, pegangan agama itu kukuh. jika iman kita rendah, maka pegangan agama kita goyah. bagi menggoyahkan pegangan agama orang Islam, mereka telah melancarkan peperangan cara halus iaitu Ghwazul Fikr ataupun dengan erti kata lain perang pemikiran.

senjata bagi perang pemikiran tersebut :
5S : SEKS, SMOKE, STUDY, SONG, SPORT.
5F : FOOD, FESYEN, FUN, FEMALE, FEST.
inilah senjata yang paling bahaya dan paling halus yang berjaya menghasut minda anak - anak muda kita sekarang ini. lihatlah, berapa ramai di antara kita sanggup melihat konsert music yang tidak berfaedah meskipun dalam hujan berbanding mendengar ceramah agama di surau? berapa ramai di antara kita yang sanggup melihat bola di stadium berbanding dengan solat berjemaah di masjid? anak - anak muda sekarang ini, tidak dapat membezakan mana yang haram mana yang halal. berpimpin tangan, melakukan seks bebas dan sebagainya. renungilah dan muhasabah diri seketika.

contohilah sahabat rasulullah.
seorang pemuda telah ditugaskan menghantar surat ke satu kawasan. dalam perjalanan pulang, beliau telah terlihat seorang wanita mandi tanpa seurat benang. pemuda tersebut merasa amat bersalah dan berdosa lalu melarikan diri ke sebuah bukit. di sana, beliau menangis - nangis meminta keampunan dari Allah dan melakukan ibadat sepanjang siang dan malam tanpa henti. tidak makan dan minum selama 40 hari. rasulullah merasa hairan kerana beliau tidak pulang dan menyuruh seorang rakan lagi pergi menjemputnya. apabila berjumpa, sahabat itu mengajak beliau pulang. tetapi, beliau tak nak kerana merasa malu dan berdosa. tiba - tiba pemuda tersebut pengsan dan dibawa pulang kerana tidak makan dan minum. akhirnya, pemuda itu meninggal dunia. semasa beliau meninggal dunia, rasulullah pergi melihatnya, sahabat - sahabat rasulullah telah memberikan laluan kepada baginda mendekati mayat pemuda tersebut. tetapi, rasulullah tetap kelihatan seolah - olah berhimpit - himpit. para sahabat merasa hairan lalu bertanya kepada baginda. baginda menjawab " aku berhimpit - himpit kerana banyak malaikat mengerumuni jenazah tersebut."

lihatlah, betapa pemuda tersebut merasa berdosa walhal dia hanya TERPANDANG perempuan tanpa seurat benang. tetapi, budak zaman sekarang ni, tanpa segan silu, melihat video lucah tiada rasa sekelumit dosa! masya - Allah!

sebenarnya, perang pemikiran telah lama dirancang iaitu ketika perang salib dahulu, tetapi kesan tersebut baru dapat dilihat  sekarang ni. marilah kita sama - sama berdoa semoga kita dijauhkan dari sifat alpa dan leka. TINGKATKAN IMAN, KURANGKAN MAZMUMAH (:



terima kasih daun keladi

12 October 2011

0
Komen

kesian peragut!

gambar hiasan.


masa DK keje shift petang semalam, kawan DK cite dekat DK kat dalam ward ada seorang peragut yg teruk kena belasah dengan orang ramai. korang rasa apa yang DK cakap dekat peragut tu?
padan muka! memang patut engkau kene macam tu. siapa suruh meragut lagi. tak habis - habis nak menyusahkan hidup orang je kerjanya. kecik - kecik mak engkau lahirkan engkau suruh engkau jadi manusia. tapi, bila besar, tak pernah nak senangkan hidup orang!
masyaAllah! ini bukan dari mulut DK. no, no, no.
kesian, peragut tu!
yang ni baru betul. kenapa DK cakap macam tu?? DK da gila ke apa?? buat pe DK nak kesiankan peragut macam tu?? ala, DK belum rasa lagi macam mana kena ragut, bila dah rasa baru la tau.

DK tahu, perkataan kat atas ti banyak kuar dari mulut korangkan. meh, sini. dengar dulu pe yang DK nak cakap. DK kesiankan peragut tu sebab :


  • kita tak patut hukum peragut macam tu!
 negara kita ada undang - undang. biarla masalah itu diselesaikan oleh pihak yg berkuasa. jgn nak hukum dia sebarangan. tak payah nak sepak terajang dia. kalau dia mati, tak ke naya. korang pulak yg masuk dalam lokap. kena hadap ke makamah.

tapi, kalau dia terlepas dari hukuman macam mana??
Syaikhul Islam menyatakan: “Allah akan menghisab seluruh makhlukNya”
kalau dia terlepas kat dunia, kat akhirat pasti, tiada siapa pun yg terlepas. Allah maha Adil.


  • peragut tiada peluang nak jelaskan perkara sebenar.
tipu sangat la kalau orang yang terajang peragut tu cakap diorang dengar pjelasan peragut dulu, baru diorang terajang peragut tu. sebab masa tu, korang dalam keadaan marah. manusia ni, kalau da marah bukan boleh fikir rasional. syaitan da menguasai minda. bila da dapat peragut korang mesti  terus sepak peragut tu sampai lembik. tak sempat nak brek. sebab itu bila marah kita kena mengucap panjang. beristighfar dulu.


Rasulullah n bersabda:
إِنِّي لأَعْلَمُ كَلِمَةً لَوْ قَالَهَا ذَهَبَ عَنْهُ مَا يَجِدُ لَوْ قَالَ: أَعُوْذُ بِاللَّهِ مِن َالشَّيْطَانِ ذَهَبَ عَنْهُ مَا يَجِدُ
Aku mengetahui satu kalimat seandainya dia ucapkan niscaya akan
hilanglah gejolak yang ada pada dirinya, seandainya ia membaca:
أَ عُوْذُ بِاللَّهِ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيْم
(Aku berlindung pada Allah dari syaithan)
niscaya hilanglah amarah nya”.
(Mutaffaq Alaih)


 bila dah beristighfar, kita minta penjelasan orang bersalah tu. jangan menghukum orang membabi buta. manalah tahu dia terdesak ke. terpaksa lakukan perkara tu semata - mata nak selesaikan masalah dia.

  • yang ni lagi DK kesian: peragut tu tidak berfikir rasional.
kepada remaja diluar sana, DK nasihatkan jika nak buat perkara yg buruk tu, fikir dulu. *bukan fikir dulu sebelum buang ek! muhasabah diri. tenung - tenung dulu perkara yang kita buat tu baik ke jahat ke.

betul ke apa yang aku buat ni? tapi, aku pakai topeng. tak pe la. bukan orang nampak pun. tapi, Allah nampak la. tak jadi la nak buat.

bila dah fikir perkara yang kita nak lakukan tu, perkara yang jahat, istighfar banyak - banyak. kembali ke pangkal jalan. sesungguhnya, Allah suka orang yang sentiasa bertaubat :)
terima kasih daun keladi

0
Komen

wordless wednesday #5

sila klik gambar jika ingin lihat jelas.


terima kasih daun keladi

09 October 2011

0
Komen

kerana niat aku tersadai

* maaf, entry ni DK terpaksa menggunakan perkataan AKU. luahan hati yang lara.

bila da melangkah dunia nursing ni, sedikit demi sedikit, banyak perkara yang mencabar telah dilalui. kadang - kadang kaki ini terasa lemah untuk melangkah. namun, ku gagahi jua dengan azam yang kukuh. kadang - kadang aku terasa juga nak berhenti dari nursing ni. tapi, memandangkan aku ni disponsor, tidak mungkin aku harus berpatah balik. kalau tak sapa nak bayar ganti rugi! lagipun, ini jalan yang aku pilih. aku kena redha.

kenapa aku pilih nursing? sebab aku nak tunaikan permintaan mak aku. sebab aku nak gembirakan hati mak aku. sebab pekerjaan terjamin. sebab, aku nak kurangkan beban mak aku bagi menyara kehidupan adik aku. semuanya sebab mak aku. 

tapi perlu ke aku persalahkan mak aku 100%? tak perlu! kerana, aku berhak menolak permintaan mak aku sekiranya aku tak sudi. tapi, aku tak tolak. memang salah aku. aku tak gunakan hak aku sebagai anak dengan baik. aku akui.

dan, sekarang aku terfikir, kenapa banyak cabaran yang aku terima selama ni? result exam kurang memuaskan. ramai lecture kecewa dengan bacth aku. sampaikan mereka bersumpah tak nak tegur kami disebabkan result kami yang teruk. cabaran yang ditimpa oLeh aku, mungkin disebabkan niat aku yang tidak betul untuk datang ke sini.

niat. semua niat mesti didahulukan kerana Allah. buat perkara yang baik kerana Allah. belajar kerana Allah. semasa exam kita kena harapkan pertolongan dari Allah. tapi, apa yang aku buat selama ini semuanya sebab mak aku. memang niat kat situ da salahkan.

amal. bila kita da belajar sesuatu perkara, kita haruslah amalkan. tapi, aku lepas habih belajar dalam kelas, aku lupakan semua yang aku belajar. dah hilang belaka. bila nak recall balik memang tak ingat la kan. kalau ingat pun sikit - sikit jep.

istiqamah. bila kita da betulkan niat kita, amalkan perkara yang kita belajar dan seterusnya ita kena la istiqamah dalam melakukan sesuatu perkara. lakukan secara berterusan.

NIAT, AMAL, ISTIQAMAH. BARULAH HIDUP BERKAT. 

terima kasih daun keladi

02 October 2011

0
Komen

syarat PENTING jadi nurse



sori kawan - kawan. sekarang ni DK dalam minggu praktikal. so, lama la DK tak update. tapi, jangan nak perasan sangat la DK. ad orang rindu DK ke? hehehehe *malu.

so, entry DK untuk kali ni, DK nak cakap la kan syarat yang terpenting bila da jadi nurse ni. paling penting!
JANGAN JATUH CINTA DENGAN PATIENT!
pekehei pulop ngan DK ni? DK da jatuh cinta ngan patient ke? da angau ngan patient ke? no, no, no!

bukan pe. bahaya la jugak an bila kita jatuh cinta dengan patient kita sendiri. bimbang la jadi pape yang tak patutkan. almaklumla. kita bukan kenal patient kita sangat. lagipun, patient kita belum tentu akan jatuh cinta dengan kita sebab masa tu, dyorg tengah sakit. pastu, time tu pulak kita yang jaga dia. jadi, dyorang akan merasakan kita yang memberi perhatian lebih kat dyorang. so, dyorang rasa macam disayangi. padahal, masa tu kita layan dia macam pesakit yang lain ugop an.

satu lagi. kita pun belum tentu jatuh cinta dengan patient. mungkin masa tu kita hanya bersimpati dengan dia. bukan cinta. kadang - kadang manusia susah nak beza mana suka, mana cinta dan mana simpati. jadi, berhati - hati la. takut menyesal di kemudian hari.
terima kasih daun keladi

23 September 2011

0
Komen

blog paling kemas dan bertema

nak join contest neyh?? KLIK SINI
agak2nye blog DK kemas x??xkot..hehehehe
terima kasih daun keladi

21 September 2011

0
Komen

wordless wednesday #4


terima kasih daun keladi

18 September 2011

0
Komen

lelaki kurang matured??apa pandangan anda..


entry ni sekadar luahan hati DK yang lara sekarang ni. memang patut pun DK minta clash dengan DIA. dan,  DK dapat rasakan hikmah perpisahan ni banyak sangat. hati makin tenang, tak rasa serabut, hati boleh fokus terhadap yang SATU. memang patut la kapel itu haram. sebab, ibarat macam menduakan yang ESA je. bila tiba waktu solat, kita sibuk nak mesej ngan pak we. tapi padahal kita patut utamakan yang maha ESA. betapa DK akui yang selama ni, DK lalai dan leka. secara tidak langsung, DK dapat menghindari diri DK daripada perbuatan yang menghampiri zina. yela. memang ada yang kononnya kapel secara islam. tp, iman kita hanya senipis kulit bawang jep. esok, lusa kita tak tahu apa yang bakal terjadi. mungkin kita akan rebah dengan hasutan syaitan. sape tahu?

mang da lari dari tajuk sekarang ni. hahaha. okeyh. back to da point.
lelaki memang kurang dan lambat nak matured.
huh. betul ke statement kat atas tu? sape setuju angkat tangan macam usop wilcha. sape tak setuju, DK sarankan supaya tidak meneruskan pembacaan anda dan pangkah butang tab kat atas nuh. bukan la nak mendikriminasi kaum lelaki. tapi, ini berdasarkan pemerhatian DK la an.

dan DK akui, agak susah utk mencari pasangan lelaki yang matured. bagi diri DK sendiri, DK lebih suka lelaki yang matured, berfikir sebelum melakukan sesuatu perkara dan cool. DK tak suka lelaki yang manja, bertindak melulu dan tidak berfikir secara matang. kenapa lelaki lambat matang?? adakah sebab faktor hormon?? itulah persoalan yang berlegar - legar dalam fikiran DK sekarang ni.

search punye search akhirnya jumpa lah jawapan yang mungkin boleh dikongsi.


Perempuan mempunyai 9 nafsu 1 akal dan lelaki sebaliknya, tetapi golongan mana yg lebih menggunakan akal (kematangan) berbanding nafsu? Dari segi kajian sains kesihatan, semasa kecil, bayi perempuan lebih cepat membesar berbanding lelaki sama ada secara fizikal atau mental, tetapi selepas akil baligh pertumbuhan akan menjd semakin perlahan, tetapi tidak bagi kaum lelaki di mana mereka lebih cepat membesar slps akil baligh.. Jadi, pd asasnya perempuan adalah lebih matang dr lelaki, tetapi jika terdapatnya faktor2 persekitaran yg mempengaruhi kehidupan dan pemikiran cthnya anak yg dimanjakan, bilangan adik beradik lelaki,perempuan yg x seimbang, kurang zat makanan, emosi dan sebagainya, maka kemungkinan menjadikan perempuan mjd kurang matang dr yg sepatutnya dan begitu juga lelaki.
terima kasih lah cik google ek. tp, rasa macam jawapan tak cukup lengkap. nak tanya jugak la pe pendapat yang lain?


terima kasih daun keladi

17 September 2011

0
Komen

ku pinang kau dengan bismillah



best lagu neyh :).. hayati la ek...
terima kasih daun keladi

16 September 2011

0
Komen

santai.. jawab teka - teki ini


  • apa yang paling DEKAT dengan kita di dunia?
  • apa yang paling JAUH dari kita di dunia?
  • apa yang paling BESAR di dunia?
  • apa yang paling BERAT di dunia?
  • apa yang paling RINGAN di dunia?
  • apa yang paling TAJAM di dunia?



jawapannya :

satu hari imam al - ghazali berkumpul dengan anak - anak muridnya, lalu imam al - ghazali bertanya :

PERTAMA :
"apa yang paling dekat dengan kita di dunia ini?"
muridnya menjawab : "orang tua, guru, kawan dan sahabatnya."

imam al - ghazali menerangkan semua jawapan mereka benar. tetapi yang paling dekat dengan kita ialah MATI. sebab itu sememangnya janji Allah SWT bahwa setiap yang bernyawa pasti akan mati. (QS Ali Imran 185)
KEDUA :
"Apa yang paling jauh dari kita di dunia ini?"
muridnya menjawab : "negara china, bulan, matahari dan bintang - bintang."

Lalu imam al - ghazali menerangkan bahawa semua jawapan yang diberikan oleh mereka adalah BENAR. Tetapi yang paling benar ialah MASA LALU. Walau dengan apa cara sekalipun kita tidak dapat kembali ke masa lalu. oleh itu, kita harus menjaga hari ini dan hari - hari yang akan datang dengan perbuatan yang sesuai dengan ajaran agama.
KETIGA :
"Apa yang paling besar di dunia ini?"
muridnya menjawab : "gunung, bumi, dan matahari."

semua jawapan itu BENAR kata imam al - ghazali. tapi yang paling besar dari yang ada di dunia ini ialah NAFSU. (Q.S Al - A' Raf 179). maka kita harus berhati - hati dengan nafsu kita, jangan sampai nafsu membawa kita ke neraka.
KEEMPAT :
"Apa yang paling berat di dunia ini?"
muridbya menjawab :"besi dan gajah."

semua jawapan adalah BENAR kata imam al - ghazali, tetapi yang paling berat ialah MEMEGANG AMANAH. (Q.S Al - Ahzab 72). tumbuh - tumbuhan, binatang, gunung dan malaikat semua tidak mampu ketika Allah SWT meminta menjadi khalifah di dunia ini. tetapi, manusia dengan sombongnya meyanggupi permintaan Allah, sehingga banyak dari manusia memasuki neraka kerana ia tidak memegang amanah.
KELIMA :
"Apa yang paling ringan di dunia ini?"
muridnya menjawab : "kapas, debu, angin dan daun - daunan."

semua itu BENAR kata imam al - ghazali, tapi yang paling ringan di dunia ini ialah MENINGGALKAN SOLAT. Gara - gara pekerjaan, kita meninggal solat ; gara - gara mesyuarat, kita meninggalkan solat.
KEENAM :
"Apakah yang paling tajam di dunia ini?"
muridnya menjawab : "pedang."

BENAR, kata imam al - ghazali, tapi yang paling tajam adalah LIDAH MANUSIA. Kerana melalui lidah, manusia selalu menyakiti hati dan melukai perasaan saudaranya sendiri. 
credit to : Pakar Cinta 
terima kasih daun keladi

14 September 2011

1
Komen

nurse....kerja senang??

sebut je pasal nurse mesti semua fikir pasal orang yang memakai baju berwarna putih, merawat orang, memberi ubat dan yang paling best : ingat nurse, ingat jarum suntik tu...

mungkin ada di antara anda pernah bercita - cita menjadi seorang nurse satu tika dulu atau dengan erti kata lain masa zaman kecik - kecik dulu. DK pernah bertanya seorang budak kecik ni, dia memang bercita - cita nak jadi nurse, bila DK tanya nape nak jadi nurse dan jawapan yang tak diduga : jadi nurse senang, cucuk orang je. hahaha. saat itu DK hanya mampu tersengih. xpela, budak. mana tahu erti hidup lagi.

kepada yang berminat untuk menjadi seorang nurse, DK nak tekankan bahawa seseorang itu perlu meneguhkan lagi minat tu. kerja nurse ni nampak je senang. ke hulu ke hilir bagi ubat, pastu, bila siap bagi ubat nampak nurse duk kat kaunter jep. padahal, tugas nurse x berakhir dekat situ jep. mereka semua bukan duduk saja jep kat kaunter. mereka kene buat report, manage time untuk bagi perawatan kat patient dan macam - macam lagi la. patient pulak bukan satu nurse, satu patient tapi satu nurse, 10 patient yang kene dijaganya. memang meletihkan.
macam ni la kalo jadi nurse yang tak tahan fizikal dan mental.

tugas nurse bukan lah senang seperti yang dijangka. dan ingatlah, tugas nurse melibatkan nyawa manusia. bukan nyawa haiwan, bukan nyawa tumbuhan. sedangkan nyawa haiwan dan tumbuhan pun perlu kita jaga, inikan pula manusia. setiap saat itu amat penting bagi nurse. kalau nurse terleka, habehla nyawa melayang. perkara yang perlu diambil kira ialah ubat. ubat memang penting dan wajib tahu sbb ubat ni kadang - kadang cara pemberian lain, ada pula kontraindikasi ( pantang - larang), ada pulak kesan sampingannya. jika kita tersalah bagi ubat, kita akan tunggu masa untuk dipenjarakan sekiranya ubat tersebut memberikan kesan yang buruk kepada patient.

nurse pula tidak boleh berhenti belajar takat tu jep..maksud DK, kalau diploma, diploma je la. mereka perlu menambah pengetahuan mereka berkaitan dengan perawatan patient dari masa ke masa. kalau x, jadilah kita seorang nurse yang ketinggalan keretapi laju. orang lain da sampai ke wakaf baru, kita baru nak bertolak dari soromban nuh.. nurse yang macam ni, doktor dan orang lain akan pandang rendah jep. kalau boleh, pengtahuan seorang nurse ni perlu berada sama tahap dengan doktor, barulah orrang akan tabik sprrringggg!!!

nak jadi nurse, xboleh la jalan terkedek2 macam itik pulang petang. kalau ada emergency jalan macam tuyh, habeh kiok patient. nurse mestilah bertindak pantas dan cekap melakukan kerja. kerja pula mestilah berlandaskan apa yang dipelajari selama ni. kalau tak paham, kene tanya yg senior. kalo buat bodo sombong, susahla kita nak dpt kerjasama. buat la kerja terkontang - kanting sorang. *sedih pulok bunyinye..
jadi nurse panik macam ni pun xley gop. xjadi keje gtuyh..huahuahua

akhir kata, *cewahhh.. ayat karangan darjah 6 doh tubik doh..hihihi. kepada adik - adik kat luar sana, yang berazam jadi nurse, kuatkanlah semangat anda, kerana bimbang jadi shock ditengah jalan *maksud, DK terkandas semasa belajar. betulkan niat di hati, jadi lah nurse kerana yang baik. semoga adiq2 berjaya :)
terima kasih daun keladi

0
Komen

wordless wednesday #3


terima kasih daun keladi

0
Komen

wordless wednesday #2

w

terima kasih daun keladi

22 August 2011

0
Komen

korang suka??DK suke :)


biskut arab. feveret time raya.

haihhh..terliur gila.bergulung - gulung lidah tengok..haha
popia nestum. kuih moden ala - ala batang buruk.
KUIH MODEN PILIHAN HATI :)

kuih karas. rangupnye....
putu pulut. kuih ni memang jarang ditemui sekarang ni. kalau nak dtg la umah DK
DK suka bahulu yang msk dalam ni berbanding yang masak dalam oven. rasa lembut jep.
kuih siput..penat nak buat mende niii...
KUIH TRADISIONAL PILIHAN HATI

ketupat..setahun sekali jep dapat makan..
rendang daging. esspecially yang mak DK buat..:)

PAGI RAYA TAK LENGKAP KALAU TAK ADA 2 YANG KAT ATAS NI. 


terima kasih daun keladi

0
Komen

merasa kemanisan cinta :)


first, masing - masing single :)



takdir Tuhan, mereka telah dipertemukan. si jejaka terpaut dengan budi bahasa serta kelembutan si dara tersebut. 


akhirnya, si jejaka berjumpa dengan ibu bapa si dara kerana si jejaka ikhlas mengambil si dara sebagai isteri. lalu, mereka telah melangsungkan perkahwinan yang sederhana.




mereka hidup bahagia. susah senang dilalui bersama. semakin hari, sayang dan cinta mereka bercambah kerana Allah. inilah berkat bercinta berlandaskan Islam.


akhirnya, mereka dikurniakan cahaya mata yang menjadi pelengkap hidup mereka. :)

QS Maryam : 96 " sesungguhnya orang - orang yang beriman dan beramal soleh, kelak Allah yang Maha Pemurah akan menanamkan hati mereka dengan kasih sayang." 

cinta inilah yang tidak akan luntur sampai di hari akhir nanti sekalipun maut memisahkannya, cinta yang atas nama Allah, mencintai sesuatu atau seseorang demi Allah. :)




terima kasih daun keladi

19 August 2011

0
Komen

10 perangai buruk kawan yang perlu dijauhi

salam. DK buat entry ni dalam keadaan bengang. macam - macam karenah kawan yang kita ada. ada yang baik, ada yang buruk. yang baik tu konpem la kita boleh terima. yang jahat tuyh... haiihh. mang sakit ati la kan. DK tahu kadang - kadang kita ni tak perfect mana pun sampai semua kawan nak suka kita. tetapi, sekurang - kurangnye kita berusaha jadi yang terbaik untuk diterima oleh kawan kita yang lain. tapi kalau dyorng tak suka lagi, nak buat macam mana an. terima jela. lagipun kita da cuba yang terbaik supaya orang suka dekat kita,. antara 10 perangai buruk kawan yang perlu dijauhi:

  • kawan yang lupa diri
spesies ni macam kacang lupakan kulit. da sedap - sedap makan kacang, kulit buang merata. *ayoyo.. bm failed. penat cikgu ajar. okeyh la, back to our bisnes. kawan macam ni mang totally tak boleh buat kawan. time, dyorang susah cepat - cepat cari kita. lepas tu, bila dyorg da senang lenang duduk kat kayangan, dyorg da lupa la kita yang berada kat bumi ni. pandang kita pun tak nak. pe jenis kawan macam tu. pikir kesenangan dyorg sendiri jep. 

  • kawan yang berlagak
nak tanya sikit, siapa yang tahan kalau perangai kawan kita macam ni. DK pun tak tahan la. dyorg semua bajet dyorang perfect. dyorg da lupa, apa yang dyorang ada tu semua pinjaman dari Allah. jangan nak berlagak sangat la. bila - bila masa je Allah boleh tarik apa yang dia berikan., so, hargailah apa yang kita ada dan tanamkan sifat rendah diri dalam diri kita ni.

  • kawan yang makan kawan
yang ni spesies musang berbulu ayam. kawan yang tak berperikemanusiaan langsung. sanggup dia makan kawan sendiri sedangkan makanan lain ada depan mata. *pe la DK mengarut ni. kawan macam ni sanggup buat apa saja dengan apa cara sekali pun sehingga sanggop memusnahkan hidup kawannnya sendiri demi mencapai kesenangan hidup. lebih kurang pentingkan diri sendirila.

  • kawan yang ngumpat belakang
kawan ni spesis yang hipokrit. kalau dia tak suka perangai kita, cakap depan - depan. perbetulkan apa kesalahan yang kita lakukan. itu la kawan yang baik. ni tidak, habeh semua di jaja sifat buruk kita. kadang - kadang ditambahnya pulak maggi cukup rasa dalam cerita dia tu supaya orang lain rasa sedap nak dengar. entah betul ke tak an pe yang dia cerita tu.

  • kawan yang penuh sifat dengki dan iri hati 
kawan macam ni tak boleh tengok kita duduk senang - lenang. asal kita senang je, mula la hidup tak tentu arah, hati dyorang resah gelisah. lepas itu, mereka mula mengatur strategi untuk menjatuhkan hidup kita. bila kita susah, barula mereka semua rasa puas hati. act, yang ni tak patot kita panggil kawan. kita patot panggil musuh ketat.

  • kawan yang suka menipu
' siakap, senohong, gelama, ikan duri,
bercakap bohong lama - lama mencuri.'
pantun ni semua orang tahu kan. begitulah rupanya kalau kita dapat kawan yang suka menipu ni. mula - mula dia belajar menipu, lama - lama belajar mencuri. kalau mencuri harta benda tak pe lagi, kalau da curi orang yang kita sayang. haihhh. apa nak dikata. meleleh air liur kita dibuatnya. sanggup kita nak bermadu dengan kawan rapat kita yang kita percaya selama ni.? tak sanggupkan. 

  • kawan yang kedekut
haihh.. kawan kedekut pun ada jugak. kawan macam ni susah kalau kita nak mintak tolong. buat sakit hati je. barang kita bukan main sedap dia tibai. sampai tak ingat dunia. bila kita cuit sikit je barang dyorang, mula mata jeling - jeling, pastu, heboh satu kampung macam kita guna barang dyorang habeh licin.

  • kawan yang tak reti guna barang
yang ni bukan tak reti apa, tak reti nak mintak kebenaran pinjam barang orang. Allah bagi mulut tu suruh cakap, dia pakai ambik jep. tahu tak, kalau kita ambil hak orang tanpa meminta kebenaran, itu telah dipanggil MENCURI. dan hukum MENCURI adalah potong tangan. pastu, bila da guna barang kita, tak reti - reti nak pulang balik. buat macam harta sendiri. ada ke patut?

  • kawan yang 4G
4G yang DK maksudkan di sini ialah gedik, gatal, gelenya, gelebeknye. 4G ni di khas untuk perempuan sahaja. kepada perempuan - perempuan di luar sana, jauhilah kawan - kawan anda yang bersikap begini ek. terkinja - terkinja, terhegeh - hegeh dekat lelaki. buat malu kaum hawa je. kita sebagai wanita perlu ada sifat malu. kalau tak ada sifat malu, tanam kan dalam diri kita mulai sekarang juga.

  • kawan yang berbangga dengan kejahatan yang mereka lakukan
kawan macam ni tak tahu la nak cakap macam mana kan. dah buat perkara terkutuk, lepas tu canang perbuatan terkutuk yang dyorang lakukan kat orang lain. macam hebat sangat la tuyh. dyorang ingat orang suka sangat nak dengar. mencemuh lagi ada la. jangan la nak bangga sangat dengan dosa yang kita lakukan, sedangkan dosa itu tidak memberi apa - apa manfaat bagi kita. malah, merugikan kita lagi.
akhir kata kawan - kawan, DK nak pesan, jadilah seorang manusia yang membawa kawan ke arah kebaikan, bukan ke arah kejahatan.

terima kasih daun keladi

1
Komen

lelaki : NURSE?? malu beb!!

Lelaki tak boleh jadi nurse??
nurse tu keje perempuan jep??
laki lembut jep jadi nurse??

haihhh..sape cakap?? semuanya tak betul tau..

laki boleh jadi nurse
.. malah profession nurse amat memerlukan lelaki sekarang ni memandangkan ramai pesakit - pesakit lelaki di hospital. maka, lebih elok la ada nurse lelaki untuk jaga dan rawat pesakit lelaki. selain itu, nurse lelaki amat diperlukan semasa menjalankan perawatan seperti mengangkat pesakit dan lain2 lagi memandangkan kudrat lelaki lebih kuat berbanding dengan perempuan. oleh itu, * cewahh, ayat karangan form 5, nurse lelaki amat diperlukan.

nurse bukan kerja perempuan saja . haihhh... tugas nurse lebih kurang macam pramugari jep, beri perkhidmatan yang sempurna. cuma yang membezakan pramugari dan nurse ialah tugas nurse lebih berat : melibatkan nyawa seseorang. kalau pramugara ada, mestila nurse lelaki pun ada jugop. tak gitu. lagi pun kewujudan nurse lelaki kini telah lama di terima oleh masyarakat luar negara. takkan kat malaysia xboleh kot. janganlah kita berfikiran sempit!

tak semestinya lelaki lembut saja boleh jadi nurse. yang ni pulak satu lagi tanggapan yang kolot. jadi nurse tak semestinya kena jadi lembut yang aw, aw tu. lembut di sini lebih kepada cara kita melayan pesakit. dan, tak semestinya lelaki lembut je yang boleh jadi nurse. laki yang berlagak macho tak boleh. band boy pun boleh jadi la. contohnya :
blood fever

so, kesimpulannya laki2 kat luar sana jangan pandang rendah dekat laki2 yang jadi nurse. tak semestinya diorang jadi nurse sebab dyorang lelaki yang lembut. korang patot rasa banggala jika ada dalam kalangan kawan2 laki anda yang berniat atau bercita - cita jadi nurse coz tak ramai laki yang sanggop jadi nurse. ingat, tugas nurse merupakan tugas yang mulia. :)



terima kasih daun keladi

17 August 2011

0
Komen

terima kasih kepada yang sudi :)

terima kasih kepada yang sudi follow blog DK. DK minta maaf kepada sesiapa yang da follow blog DK, tp, DK tak follow dia balik coz DK tak jumpa button follow. sori sangat2 ek.
tak lupa juga, terima kasih kpd  Ezad Skytech kerana sudi buat segmen neyh.. harap2, kalau rajin buat la lagi ek..;)
terima kasih daun keladi

36
Komen

SEGMEN JOM KENAL DAN TAMBAH RAKAN BLOGGER

sila tekan SINI untuk mengetahui lebih lanjut


- Nama panggilan Blogger         : Dara Kampung/ DK
- Tarikh mula berblog               : JULAI 2010
- Rakan blogger terkini             : 9 orang jep..huhuhu :(
- Target tambah rakan blogger  : sebanyak mungkin


terima kasih daun keladi

0
Komen

Langit Ilahi TVShow ~3~ Melihat Dunia

Bagaimanakah sepatutnya kita ini melihat dunia.
Semoga bermanfaat.


terima kasih daun keladi

0
Komen

wordless wednesday #1



terima kasih daun keladi

16 August 2011

0
Komen

ya ALLAH..bantulah hambaMU

aku tak tahu pe yg bakal terjadi kat aku pd hari - hari yg mdtg..ku anggapkan semua ini hanyalah mimpi ngeri dlm hidup aku. walaupun ini belum tentu lagi kebenarannya, tapi, ia mengganggu hidup aku. aku tak sggop. aku berharap mende tu xmemudaratkan aku. kalau dia nk tmbuh pun jgn la smpai mengancam nyawa aku. tp, jika ini tertulis buatku, aku redha YA ALLAH.. bantulah hambaMU ini.. tabahlah hati ku.
terima kasih daun keladi

12 August 2011

0
Komen

tension! tension! tension!



haihhh... macam - macam boleh buat kalau kita tensionkan. jadi hari ni DK nk senaraikan 7 perkara yang selalu DK buat kalau DK tension :

1. menangis : kalau terlampau tension tahap kritikal sampai tak tertanggung dek akal, memang DK akan menangis sepuas - puasnya bagai nak rak. lepas tu barulah rasa tension tu hilang sikit.

2. melalak : masa ni tension yang bawah daripada tahap kritikal. tak tahu nak panggil pe da. kalau tension masa ni, capai jep mp3, pastu bukak volume kuat - kuat, menyanyi kuat - kuat. biasanya terjadi kalau DK tension time nak study.

3. luahkan masalah kat bbf : jika kita luahkan masalah kita kat seseorang yang kita percaya, sedikit sebanyak rasa sesak di dada akan dapat dikurangkan. walaupun mereka tidak boleh membantu kita untuk menyelesaikan masalah kita, tetapi, setelah bercerita , kita akan berasa lega selepas itu.

4. movie time : biasanya cerita yang lawak menjadi pilihan time tension2 ni. kalau boleh cerita tu mang betul - betul kena lawak ar. baru boleh ketawa puas - puas. sedikit sebanyak, tension itu akan berkurangan. :)

5. jalan - jalan : kalau dekat rumah DK suka berjalan dekat tepi sungai sambil menghirup pemandangan yang indah. rasa minda dan dada lapang sikit. hehe

6. menkedarah : yang nie time geram kat orang. oppssss. geram n tension tu same ke DK oiii... ala, kira sama la tu. time ni, sume bnde nk makan. kebiasaan berlaku bila DK geram tahap cipan kat seseorang. bila rasa geram tu tak terluah, last2 makanan yang jadi mangsa. tak adil betul an. haha

7. rasa nak buat benda pelik ( cubit orang) : pernah tak rasa geram pastu orang sebelah yang jadi mangsa cubitan kita. haihhh. tak patot betul. tapi, tu la yang biasa DK buat dan biasanya adik yang jadi mangsa. hehehehe

tu la yang biasa DK buat. korang macam mana??




terima kasih daun keladi

03 August 2011

0
Komen

lawak bulan puasa 2


haihhh.. nak suh mak buat kuih bakar masa tu. nak buat kuih bakar kena la ada santannya. kalo tak ada santan tak sedap la. tak rasa lemaknya. kalau nak santan kena la cari nyior. cerita ni memang meninggalkan titik hitam dalam hidup DK. kononnye. wahahaha. tapi,bila di pikirkan semula memang lawak la. DK da lupa da masa tu umur DK berapa. maybe, sekolah menengah kot. jadi, mak DK suruh la DK cari nyior kan. cari punya cari tak jumpa. last - last, DK pun masok la dalam semak an. punyala semangat berkobar - kobar nak makan kuih bakar, sampai sanggop masok dalam semak. tiba - tiba. jeng.. jeng..jeng.. tengah sibok mengalor ke nyior, sampaikan DK tak perasan ada sarang kerengga atas kepala. da dapat da nyior kat tangan ni. punya la exited an. teros la bangun. last - last sarang kerengga tuyh jatuh atas kepala DK. pe lagi. DK kena gulai la dengan kerengga tuyh. act, bukan kerengga ek. tapi, kerengga - kerengga - kerengga - kerengga. bayangkan berapa kali ganda ekor kerengga yang membaham DK. punya la sakit tak terkata. kat atas kepala pulak tu. mang lari tak cukop tanah naik rumah. menjerit - jerit panggil mak. mak pun alas kepala DK dengan peha dia. dia kuis dan cabut kerengga atas kepala DK. mang masa tu DK da nangis selak da. rasa berdenyut - denyut kepala DK. pape pun DK rasa terima kasih sangat - sangat kat mak sebab tolong buangkan kerengga - kerengga keparat tu.. hihihi. sayang mak...
terima kasih daun keladi

02 August 2011

0
Komen

ramdhan : penjimatan or pembaziran

bulan ramadhan ni la bulan yang paling banyak ganjarannya dari bulan - bulan yang lain. kiranya bulan ini merupakan bulan yang special dalam bulan - bulan islam. ramai umat islam yang berlumba - lumba untuk beramal dan melakukan kebaikan dalam bulan ini. tapi, sedarkah anda, dalam bulan ramadhan ini la ramai yang melakukan pembaziran. patut ke macam tu?? beribadat rancak tetapi sayangnya pembaziran banyak dilakukan.
contoh - contoh pembaziran yang sering berlaku.

  • time gi bazar ramadhan.
"wahhhhh... banyaknya kuih..puding gula hangus, kuih akok, tepung pelita.. ehhh.. popia basah pun ada. semua kuih kegemaran aku ada. macam mana ni. tak tahu mana satu nak pilih.. beli semua la...mak cik bagi setiap jenis kuih tuyh rm5 ek..." haihhh.. tengok tu.. ini satu pembaziran kan... beli banyak pun bukannya habeh. kalo semua kuih nak makan mudah je caranya kan. hari ni beli puding gula hangus. esok beli la kuih akok. begitu la hari yang seterusnya. kan dapat merasa semua. ingat, puasa bukan sehari tapi sebulan. 30 kuih yang berlainan kita boley rasa. =)

  • time nak bukak puasa
"mak buat bubur lambuk la....sedapppnye...isyhhh...satu periuk besar ni aku yang punye..jangan ngada - ngada nak ambik ek..." amboiii.. ni kes org yang perot macam tong drum. tapi kalo perot pun besar tong drum, bukannya ley tampung makanan yang banyak dalam satu masa. haihhh.. kador - kador la diri cket ek.. yang tu semuanye nafsu jep.. bak kata orang tua, lapor mata. puasa, bese la. tengok semua mende nampak sedap an..hihihi

  • time pergi shopping barang raya
" banggg...comeynye baju tuyh...haihh..tak tahu nak pilih yang mana bangg..urmmm..apa kata, baju wrana pink tu raya pertama, baju hijau tu raya kedua.. baju oren tuyh raya ketiga..baju yang,,,bla..bla..bla....raya ke 30...cukup ar raya sebulan ya bangg..pastu, kasut, beg tangan nak kene matching ngan baju..baru nampak comey..." udoh - udoh lerrr.. botak la kepala abang awak nanti.. elok - elok rambut beribu atas kepale, habeh semua cabut, gadai semata - mata nak cantik masa raya sebulan. haihhh. perlu ke macam ni?? rasanya beli  baju sepasang untuk hari raya pertama pun da cukup. tak perlu la nak membazir ek..

  •  time sibuk nak hias rumah waktu menjelang raya
"haihhh,,,langsir kena tukar pink, sofa kena tukar pink, rumah pun kena cat warna pink. gobok kat dapur tuyh da tercabut pintu da sebelah. kene tukar la. peti sejuk pun kena tukar gop. warna pink.. tema tahun ni kan warna pink.." ayoyo... ni spesis manusia yang lagi dahsyat. kalau da tema raya nak warna tu, ngan seluruh isi dalam dan luar rumah gop kena warna yang sama. pe kejadahnya macam tu. yang lama kan elok lagi. xpayah la nak tukar - tukar. lain la kalau mende tu da uzur dan memang xboley guna langsung. baru la boley beli..

  • beri duit raya kat anak buah 
"tahun ni anak kak long masih sama macam raya tahun lepas 10 orang. tahun ni, anak abang ngah bertambah 2 orang, jadi semua anak dia 14 orang. anak kak de pulak 9 orang, haihh. belum sampai lagi anak abang cik, kak lang..bla..bla..bla..alamak...ramainya anak buahhhh.. bankrap aku macam ni..waaaaaaaaa" hello. helooooooo.. kalau yang ni bukan pembaziran namanya. yang ni menambahkan pahala kita lagi. tapi, ada jugak tapinye ek...hehehe..kena la ikhlas. kalau tak ikhlas tak menjadi jugak an..=)
pape pun dalam bulan ramadhan ni, yang pentingnya, kita jangan la melakukan pembaziran. tak kira ar dari segi apa pun samada makanan, perbelanjaan dan masa.. tekkkk.. MASA?? haihhh.. aku sendiri pun selalu gop melakukan pembaziran masa ni.. wahahaha.. dan.. ada lagiiiii.. setiap perbuatan yang baik mesti la diiringi dengan keikhlasan.. betol tak kawan - kawan.. sempena bulan ramadhan ni DK nk ucapkan selamat berpuasa dan jangan nak beraya sakan la kalau puasa pun tak cukup ekkk..




    huhh....yang nis spesis pe lak ek...ayoyo

    terima kasih daun keladi

    01 August 2011

    0
    Komen

    lawak di bulan puasa 1

      kejadian ini berlaku semasa DK form 5. kira senior la kononnya. senior yang tak matured. hehehe. masa tu DK dalam fasa menstruasi, tengah bersiap - siap la nak turun pergi buka pose ngan geng2 DK. hehehe... kacau daun jep an. orang nak buka pose, DK gi nyibuk. sebelum DK nk pakai tudung, DK capai la botol yang berisi air lalu letak di atas meja study. dalam fikiran DK, DK nak habehkan air tu sebelum pergi ke dewan makan. setelah siap pakai tudung semuanya DK ngan geng2 DK pun turun menuju ke dewan makan. dalam perjalanan ke dewan makan, DK baru perasan yang DK belom habehkan lagi air dalam botol tu. dengan selambanya DK membuka penutup botol lalu meneguk air itu dengan sepuas hati. tiba - tiba, kedengaran ada sekumpulan lelaki sedang berbisik - bisik di belakang. taktala terdengar bisikan mereka itu, air dalam mulut DK teros bersembur keluar. muka DK merah menahan malu. punya la pikir nak habehkan air dalam botoi tuyh smpaikan lupe masa tu bulan pose. adoyai... malang sungguh naseb...hihihi..
    mcm ni kot DK minum..hihihiihi

    terima kasih daun keladi

    30 July 2011

    0
    Komen

    TAHNIAH AWAK

      Aku mang tak dapat nafikan diri aku lagi yang aku betoi2 tak ley lupakan dia. setiap hari aku akan tngok dia punye wall, pasti hati aku akan merintih melihat dia bersama dengan orang lain. walaupun aku sama macam dia, da ad laki lain tapi perasaan aku terhadap dia tak pernah berubah. sakitnya menahan siksa ni. nak jep aku remove dia dari friend aku. tapi, bila aku pikir kan semula, dia x ada buat salah kat aku pown sebenarnye. aku je yang beria - ria.

      persoalan sekarang ni, kenapa aku x ley lupakan dia? apa yang special sangat dia tu berbanding orang yang jadi milik aku sekarang? pe yang dia da buat kat aku sekarang neyh?? bila aku pikir2, mungkin ini penyebabnya.

    1. kalau aku ada masalah, aku akan luahkan masalah aku kat dia. jarang aku nak luahkan masalah aku kat orang lain sebab aku sangat caya kat dia. dia pun sama macam aku, kalau dia ada masalah dia akan luahkan kat aku. bermakna ktorang saling mempercayai antara satu sama lain.
    2. dia selalu nasihat aku dalam banyak perkara dan beri pendapat yang boleh diterima pakai. kiranya, dia mempermudahkan aku lagi untuk menyelesaikan sesuatu masalah.
    3. kalau aku down, dia selalu beri semangat kat aku. xpernah sekali pun dia memperlekehkan aku. kata - kata semangat yang dia berikan kepada aku menjadi perangsang aku untuk terus berusaha dan tidak mudah putus asa.
    4. dulu. kalau sehari aku tak mesej dia, memang tak lengkap hidup aku. tapi, sekarang memang dia tak mesej aku buat selama - lamanya. korang dapat rasakan bertapa tak lengkap hidup aku sekarang ni.
    5. dia mengingatkan aku tentang perkara yang baik. contohnye, sembahyang. betapa aku inginkan laki yang macam tu. tapi, mungkin bukan nasib aku sekarang ni. dia da jadi milik orang lain.
    6. bagi aku dia seorang yang matured, xmudah nk gaduh ngan kawan2 yang dia tak puas hati dan kalo dia ad msalah dia selalu cari jalan penyelesaian yang tak melibatkan perasaan banyak pihak.
      betapa beruntung perempuan itu bila dapat dia. aku harap perempuan tuyh jaga hati dia baik - baik. jangan sesekali lukakan perasaan dia. tak pe la. aku redha dia bersama - sama dengan perempuan tuh..TAHNIAH AWAK..

    terima kasih daun keladi

    29 July 2011

    0
    Komen

    cerita cinta I

      hari ini aku menaiki basikal menuju ke sekolah. dengan penuh bersemangat. hehehe. sampai di suatu simpang aku memberhentikan basikal ku kerana ingin menunggu seseorang. tiba - tiba, kelibat seseorang yang aku tunggu mula kelihatan. dia tersenyum ke arah ku. aku membalas senyumannya. kami pun beriringan dengan basikal ke sekolah. indahnya saat itu. kita bergelak ketawa bersama - sama. pergi  ke sekolah sama - sama. bila petang, kita bermain bersama - sama. waktu tu terasa bagai dunia kita yang punya. seronokkan??

     pernah satu hari, kita ke sekolah seperti biasa. tiba - tiba, saya ternampak banyak sangat kerbau kat tepi jalan. waktu tu saya memang takut sangat ngan kerbau. saya bawak basikal saya sampai kat tengah jalan. awk marah kat saya. awak tak bagi saya bawak basikal sampai kat tengah jalan. awak cakap saya, jangan takut, kerbau tu okeyh jep. tapi, saya mang takot masa tu. saya tak dengar pun cakap awak. tanpa saya sedari, sebuah motor menghampiri saya lalu merempuh saya dari belakang. saya terjatuh dari basikal lalu kepala saya terhantuk dekat atas jalan. sakit sangat. kepala saya benjol. awak terus berhentikan basikal awak dan datang ke arah saya. awak nampak risau sangat waktu tu. awak membebel dekat saya. awak hulur tangan awak dan angkat saya. saya senyum kat awak. saya cakap kat awk saya okeyh jep. tapi, muka awak tetap serius.

     tapi sekarang kita da  tak macam dulu. awak ngan saya da lain. kita saling malu - malu. saya rasa seronok sangat dapat kawan yang prihatin macam awak. mekasih kawan. :)

    terima kasih daun keladi

    24 July 2011

    0
    Komen

    KEJUTAN DI PAGI HARI

    ASSALAMUALAIKUM..

    Hari neyh macam - macam kejutan yang DK dapat.. ada kejutan kecik, ada kejutan besar. tapi naseb baek bukan kejutan elektrik.. haihhh.. mintak - mintak dijauhkan la kejutan tuyh ek.. 

    kejutan 1
    time nie DK baru bangun tido. pastu, DK terus la capai baldi kat bawah meja. dengan pantasnya DK memusingkan kepala DK kearah pintu. tiba2, tanpa signal, kepala DK terhantuk kat pintu.. adoyai.. sempat lagi telek cermin tadi. nak tahu ad benjol ke tak.. naseb baek la tak ada.. kalo tak kurang la hantaran ti ek.. hehehe

    kejutan 2
    setelah siap mengiron uniform, DK pun bersiap - siap la nak gi ke kelas. sembur kanan, sembur kiri. kaci wangi. pakai bedak dan calit lipstik cket. ohhh, da lengkap. tiba2, pandang la cermin. rasa macam ad mende yang tak kene jep. macam cacat.. rupa - rupanya... ohhhh.. tidakkkk!!! DK tak jahit PANGKAT ag kat bahu.. macam mana nie.. pikir punya pikir pakai pin je la... 

    kejutan 3
    jeng3... nie punya kejutan lagi la dahsyat.. mau terkeluaq jantung DK dibuatnya. hari ni mang mengantuk gila la. duduk la kat meja tuyh. pikir la mende kerja nak wat supaya nak hilangkan mengantuk. pikir punya pikir last2, DK pun lena diulit mimpi. tanpa disedari, kedengaran derap kasut tumit tinggi yang kian menghampiri kelas DK. tiba - tiba "farhanaaaaaaa!!! sapa benarkan kamu tido dlm kelas!!!" oh... DK pun terjaga dari mimpi yang panjang taktala nama DK disebut oleh tutor kesayangan. suaranya merdu laksana bom meriam terasa menusuk kalbu.. huihhh.. naseb baik tak ada sakit jantung tadi.. kalo x, da lama da DK collapse.. hehehe

    kejutan 4
    DK diminta perform dressing kat depan tutor.. punya la cuak.. tangan pun menggigil. sedialah bahan kat atas troli dressing. da siap pakai mask da nie. normal saline pun da tuang dalam gallipot.. baru nak angkat tangan kononnye da cuci tangan secara surgikal, skali tutor DK pun jerit "farhanaaa!!!! mana swab (kapas) kamu!!"
    .. huh.. skali lagi DK tersentap. da la masa tuyh tengah cuak dan ketar.. tiba - tiba tutor sergah kita.. lagi la ketar.

    macam ni la cara nak sediakan peralatan masa dressing.. cuma DK lupa nak letak swab jep..

    kejutan 5
    ni kejutan yang tak disangka - sangka. tak tahu pun pagi ni masa tutor tu.. sekali kena buat test. da ar satu habuk tak baca lagi. lantas DK pun menyediakan peluru berpandu lalu melepaskan tembakan rambang. tapi, tak tahu la kena sasaran ke tak. bila, cek semula note, ada yang banyak terkena sasaran.. wahh.. suka2. tapi, jangan amalkan selalu.. hehehehe

    terima kasih daun keladi

    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
     
    Designed by ♥ WWW.MYRAVEA.COM ♥